Aangezichtspijn

Alles over aangezichtspijn
Aangezichtspijn is pijn in het gezicht, tussen het voorhoofd en de kin, inclusief de oren. Acute aangezichtspijn treedt plotseling op, bijvoorbeeld bij tand- of kiesproblemen of bij een neusbijholteontsteking. Bij chronische aangezichtspijn komen de pijnscheuten langdurig en voortdurend terug.

Kenmerken van aangezichtspijn
Aangezichtspijn zijn aanvallen van heftige pijnscheuten in het gezicht. De pijn zit meestal aan één kant van het gezicht: in het voorhoofd, in de neus en bovenkaak of in de lip, tong of onderkaak. De pijnscheuten duren seconden tot minuten. Tussen de pijnaanvallen heb je geen pijn.
De term aangezichtspijn is eigenlijk een verzamelnaam voor een lange lijst van aandoeningen, die soms wel, maar meestal niet aan elkaar verwant zijn. De symptomen en oorzaken, en daardoor ook de behandeling, verschillen sterk van elkaar.

In de Richtlijn Aangezichtspijn (2013) wordt onderscheid gemaakt in, onder andere, de volgende aandoeningen:
  • Aandoening van tanden, kaken en mondholte
  • Pijn door problemen van de kauwspieren of van het kaakgewricht (‘pijn door temporomandibulaire disfunctie of TMD-pijn’)
  • Zenuwpijn (neuralgie/neuropathie) ter hoogte van het hoofd en aangezicht, waaronder Trigeminus Neuralgie
  • Migraine, met pijn die uitstraalt in het aangezicht
  • Trigeminale autonome hoofdpijnsyndromen, vooral clusterhoofdpijn
Oorzaken van aangezichtspijn
De oorzaken van aangezichtspijn zijn per aandoening verschillend. Genoemd kunnen worden bacteriële infecties en ontstekingen, tandheelkundige problemen of eerdere tandheelkundige behandelingen, gezwellen, Multiple Sclerose, overbelasting door verkeerde mondgewoontes, verwondingen in het aangezicht, compressie van de trigeminus zenuwknoop of andere zenuwen, en botproblemen. In veel gevallen is het lastig om de oorzaak te vinden, en soms lukt dat dan ook niet.

Trigeminusneuralgie (TN) is de meest voorkomende vorm van aangezichtspijn. Deze wordt veroorzaakt door de nervus trigeminus (drielingzenuw) die zich tussen de schedel en de hersenen bevindt. De pijn bij deze vorm van aangezichtspijn wordt ervaren als elektronische stroomstoten die worden veroorzaakt door ‘normale prikkels’ zoals tanden poetsen, eten, praten, scheren, de huid aanraken of koude wind. Deze vorm van aangezichtspijn kan plotseling verdwijnen en vervolgens na maanden of jaren weer terugkeren. De aandoening ontstaat doorgaans vanaf het veertigste levensjaar en komt vaker voor bij vrouwen dan bij mannen.

Behandeling bij aangezichtspijn
Het spreekt voor zich dat de behandeling verschilt per vorm van aangezichtspijn. In sommige gevallen is medicatie zinvol, in andere gevallen kan een operatie of een andere ingreep verlichting bieden.
Fysiotherapie kan helpen om de spanning in kaak en mondregio te verminderen.

Het proces begint met een aanmelding van u met of zonder verwijzing van een arts. Hierna volgt een uitgebreide intake, d.m.v. een vraaggesprek, lichamelijk onderzoek en eventueel het invullen van vragenlijsten. Vervolgens wordt samen met u  een behandelplan opgesteld, waarin het einddoel wordt beschreven.