Hoofdpijn bij kinderen

Vrijwel elk kind heeft wel eens last van hoofdpijn. De oorzaak is vaak niet moeilijk te vinden, bijvoorbeeld slaapgebrek, drukte, lawaai. Na een nacht goed slapen kan het kind zich alweer beter voelen en is de hoofdpijn meestal weer weg.

Maar wat als dit niet vanzelf over gaat?

Alles over hoofdpijn bij kinderen
Kinderen kunnen al op jonge leeftijd (zes jaar) ernstige hoofdpijn krijgen. Van ongeveer 200.000 kinderen is bekend dat zij last hebben van migraine. Bij kinderen helpen soms eenvoudige leefregels om hun hoofdpijn te verminderen, maar bij de ernstige gevallen zijn er ook medicijnen die helpen.

Spanningshoofdpijn kenmerkt zich door de volgende symptomen:
  • pijn aan weerszijden van het hoofd
  • doffe, drukkende pijn
  • lichte tot matig intense pijn
  • de pijn wordt niet erger bij lichamelijke inspanning (zoals wandelen of traplopen)

Verder kunnen de volgende kenmerken aanwezig zijn:
  • de pijn straalt vanuit de nek uit naar het hoofd
  • schouders zijn stijf en pijnlijk
  • misselijkheid (zonder braken)
  • algemene vermoeidheid/lusteloosheid

Kenmerken van migraine bij kinderen
Migraine op de kinderleeftijd kent, naast de migraine met en zonder aura, vele variaties. De prognose is vaak gunstig en geruststelling, na uitsluiten van andere oorzaken, is belangrijk. Een minderheid van de kinderen die met de genoemde aandoeningen te maken hadden, ontwikkelen op latere leeftijd migrainehoofdpijn. Vanaf de pubertijd is hoofdpijn bij kinderen vergelijkbaar met die van volwassenen.

Oorzaken van hoofdpijn bij kinderen
Over de exacte oorzaak van migraine en spanningshoofdpijn bij kinderen is nog maar weinig bekend. Een migraineaanval ontstaat door een ontregeling in de hersenstam. Deze ontregeling, ofwel ‘kortsluiting’, ontstaat door prikkels. De prikkeldrempel kan tijdelijk verlaagd zijn, bijvoorbeeld door de menstruatie of extreme vermoeidheid en daardoor soms wel en soms niet leiden tot een aanval. Mensen met een continue lage prikkeldrempel, en vaak erfelijke aanleg, kunnen herhaaldelijk migraineaanvallen krijgen.

Bij het ontstaan van spanningshoofdpijn zijn er verschillende factoren die een rol kunnen spelen zoals vermoeidheid, te weinig slaap, verkeerde eetgewoonten, spanningen, weersomstandigheden en een verkeerde houding. Ieder kind kan spanningshoofdpijn krijgen, maar het komt meer voor als kinderen ouder worden. Vooral pubers hebben er vaak last van. Het is niet bekend of erfelijkheid een rol speelt bij het krijgen van spanningshoofdpijn. Dat geldt wel voor de overgevoeligheid voor factoren die deze vorm van hoofdpijn uitlokken; daar kan iemand wel erfelijke aanleg voor hebben.

Wat kan de kinderfysiotherapeut voor uw kind betekenen?
De kinderfysiotherapeut zal samen met u en uw kind op zoek gaan naar waar de hoofdpijn vandaan komt. Mogelijke oorzaken kunnen zijn; vermoeidheid, aanhoudende spanning of stress, een verkeerde houding of een teveel aan prikkels. In overleg en als het nodig is, kan de manueel therapeut onderzoeken of de hoofdpijn vanuit een probleem in de nek (wervelkolom) voortkomt.

Heeft uw kind hoofdpijnklachten?

Het proces begint met een aanmelding van u met of zonder verwijzing van een arts. Hierna volgt een uitgebreide intake, d.m.v. een vraaggesprek, lichamelijk onderzoek en eventueel het invullen van vragenlijsten. Vervolgens wordt samen met u een behandelplan opgesteld, waarin het einddoel wordt beschreven.