Hoofdpijn

Hoofdpijn, we hebben er allemaal wel eens last van.

Is het spanningshoofdpijn, clusterhoofpijn, aangezichtspijn of migraine?

Hieronder geven we graag een woordje uitleg over de verschillende soorten hoofdpijn en wat je er kan aan doen.

Spanningshoofdpijn
Ook wel spierspanningshoofdpijn genoemd, is vrijwel een veel voorkomende vorm van hoofdpijn. Spanningshoofdpijn wordt gekenmerkt door een doffe, drukkende pijn aan beide kanten van het hoofd, alsof het hoofd bekneld wordt door een strakke band. De pijn wordt niet erger bij een inspanning.

Migraine
Migraine veroorzaakt aanvallen van hevig bonzende hoofdpijn, meestal aan één zijde van het hoofd. De hoofdpijn gaat dikwijls gepaard met; misselijkheid, braken, pijn bij bewegen en overgevoeligheid voor licht en geluid. De pijn verergert geleidelijk en men is niet in staat om te werken. Enkel bedrust kan de symptomen verminderen. Meestal is de pijn verdwenen binnen 12 tot 24 uur.

Clusterhoofdpijn
Deze vorm van hoofdpijn is een zeer specifieke hoofdpijn met korte en zeer hevige aanvallen aan één zijde van het hoofd. De pijn situeert zich achter of rond een oog of aan één van de slapen. De pijn verspreidt zich snel vanuit de oogstreek naar de rest van dezelfde zijde van het aangezicht. Ze wordt omschreven als borend, stekend en onuitstaanbaar fel als een schroeiend hete piek in het oog. Gelukkig duurt een cluster-aanval niet lang, namelijk tussen 15 – 45min.

Aangezichtspijn
Aangezichtspijn is pijn in het gezicht, tussen het voorhoofd en de kin, inclusief de oren. Acute aangezichtspijn treedt plotseling op, bijvoorbeeld bij tand- of kiesproblemen of bij een neusbijholte-ontsteking. Bij chronische aangezichtspijn komen de pijnscheuten langdurig en voortdurend terug.

Het proces begint met een aanmelding van u met of zonder verwijzing van een arts. Hierna volgt een uitgebreide intake, d.m.v. een vraaggesprek, lichamelijk onderzoek en eventueel het invullen van vragenlijsten. Vervolgens wordt samen met u een behandelplan opgesteld, waarin het einddoel wordt beschreven.