Clusterhoofdpijn

Alles over clusterhoofdpijn

Clusterhoofdpijn is een relatief zeldzame, maar buitengewoon hevige vorm van hoofdpijn, die in aanvallen voorkomt. De pijn zit aan één kant van het hoofd, rond het oog. Er zijn meer mannen dan vrouwen met clusterhoofdpijn. Meestal treden de eerste aanvallen van clusterhoofdpijn op tussen het 20ste en 40ste levensjaar.

Deze hoofdpijnsoort komt meer voor bij mannen dan bij vrouwen en er bestaan twee verschillende vormen: episodische clusterhoofdpijn en chronische clusterhoofdpijn. Bij de episodische vorm komen de aanvallen in clusters van enkele weken tot maanden, waarna deze weer verdwijnen. Hier komt de naam clusterhoofdpijn vandaan. Bij de chronische variant zijn deze ‘rustperiodes’ er niet. Aanvallen kunnen dan dagelijks, het hele jaar door voorkomen.

Oorzaken van spanningshoofdpijn
De oorzaak van clusterhoofdpijn is ondanks veel medisch onderzoek niet bekend. Wel denkt men dat de tijden van de aanvallen iets te maken hebben met de biologische klok. Recent onderzoek laat veranderingen in bepaalde delen van de hersenen zien, de hypothalamus. Dit is het gebied van de hersenen dat de biologische klok regelt.

Verondersteld wordt dat er tijdens de aanvallen een te groot drukverschil optreedt tussen de aanvoerende en bloed afvoerende slagaders in het hoofd. Door de drukverschillen en de verwijding van bloedvaten zou druk op de zenuwen optreden, wat leidt tot pijn en de bijkomende verschijnselen van clusterhoofdpijn.

Een aanval kan alleen ‘uitgelokt’ worden in een aanvalsperiode. Alcoholhoudende dranken en bloedvat verwijdende medicijnen kunnen belangrijkste uitlokkers zijn van clusterhoofdpijn. Van voeding is niet bewezen dat dit clusterhoofdpijn kan uitlokken. Wanneer je vermoedt dat voeding een rol speelt kun je een dagboek bijhouden van wat je eet en drinkt om te kijken of er inderdaad een relatie bestaat. Meestal blijkt deze echter op toeval te berusten.

Kenmerken van clusterhoofdpijn
Clusterhoofdpijn is een vrij zeldzame, maar zeer heftige vorm van hoofdpijn die in aanvallen optreedt. Clusterhoofdpijn wordt ook wel neuralgie van Horton genoemd en staat in de volksmond ook wel bekend als ‘suicide headache’ (zelfmoordhoofdpijn), vanwege de bijna ondraaglijke pijn
  • de aanvallen doen zich voor in de bepaalde periodes (’clusters’)
  • de pijn bevindt zich aan één zijde van het hoofd, achter het oog of in het voorhoofd bij de slaap
  • er is sprake van zeer hevige, snijdende of borende pijn
  • aan de zijde waar de pijn zit, treedt minimaal één van de volgende bijverschijnselen op: een rood of tranend oog, een verstopte neus of een loopneus, een zwetend voorhoofd, een vernauwde pupil, een hangend ooglid of een ooglidzwelling
  • aanvallen ontstaan zeer plotseling, vaak ’s nachts
  • tijdens een aanval is er vaak sprake van bewegingsdrang
  • een onbehandelde aanval duurt tussen de 15 en 180 minuten en kan zich tot 8 maal per etmaal herhalen
Voortekenen
Ruim de helft van de clusterhoofdpijnpatiënten heeft enkele uren of dagen van te voren al voortekenen van een naderende aanval, zoals:
  • tintelingen en prikkelingen rondom de slaap, het oog en de neus
  • pijn in de nek
  • een doof gevoel in het gezicht
  • een verstopte neus
  • een tranend of rood oog
  • een angstig, onrustig, geïrriteerd of vermoeid gevoel
Behandeling met fysiotherapie en hoofdpijn
Clusterhoofdpijn is helaas niet te genezen, maar in de meeste gevallen wel goed te behandelen.  De behandeling van clusterhoofdpijn hoort altijd thuis bij een hoofdpijnneuroloog in een hoofdpijncentrum. Omdat een clusterhoofdpijnaanval snel optreedt en erg veel pijn doet, is het belangrijk dat medicijnen snel resultaat hebben. Pijnstillers in de vorm van een zetpil of tablet werken meestal niet snel genoeg. De behandeling is onder te verdelen in acute en preventieve behandeling. Voor de acute behandeling wordt 100% zuurstof en sumatriptan subcutaan toegepast, preventief worden verapamil en lithium gebruikt.

Ontspanning kan verlichting geven
Veel mensen met clusterhoofdpijn proberen andere behandelingen uit, zoals acupunctuur en homeopathie of yoga. Helaas valt het effect hiervan vrijwel altijd tegen. In het algemeen geldt wel dat ontspanning verlichting geeft. Een fysiotherapeut kan bijvoorbeeld de nek en schouders die door de aanvallen verkrampt zijn geraakt, masseren en oprekken