Kenmerken van migraine

Migraine is niet zomaar een hoofdpijntje, het is een chronische hersenziekte. Migraine komt in aanvallen en hoofdpijn is slechts één van de symptomen. Iemand die een migraineaanval heeft kan enkele uren tot enkele dagen compleet uitgeschakeld zijn.

Kenmerken van migraine zijn:
  • chronische hersenziekte die in aanvallen voorkomt
  • de aanvallen hebben een duidelijk begin en einde
  • de hoofdpijn is heftig bonzend of kloppend
  • de pijn zit meestal aan één kant van het hoofd
  • misselijkheid / braken
  • overgevoeligheid voor licht en geluid, vaak ook voor geuren
  • inspanning verergert de pijn
Aura
15% van de mensen met migraine heeft last van een aura voor of tijdens een migraineaanval. Zo’n aura kan 10 minuten tot een uur duren. De kenmerken van een aura kunnen zijn:
  • gezichtsvelduitval
  • tintelingen aan één kant van het lichaam
  • krachtverlies
  • zien van lichtflitsen, vlekken of sterretjes
  • spraakstoornissen
De vier fasen van migraine
Een migraineaanval bestaat uit vier fasen, die niet bij iedereen alle vier even sterk voorkomen. Tussen de aanvallen kunnen er kortere of langere perioden liggen.

1. Waarschuwingsfase

Bij ongeveer een op de vijf mensen met migraine kondigt de aanval zich ruim van tevoren aan. De signalen kunnen heel verschillend zijn, maar per individu gaat het vaak om dezelfde voortekenen. Soms al een paar dagen voor een aanval, maar vaak ook enkele uren en vlak van tevoren. Je bent de dag voor de aanval bijvoorbeeld erg prikkelbaar, vlak voor de aanval zie je bleek en je moet steeds gapen. Het is belangrijk dat je de signalen leert herkennen, om op tijd actie te kunnen ondernemen.

2. Aurafase

Ongeveer vijftien procent van de mensen met migraine krijgt auraverschijnselen: kortdurende neurologische storingen. Je zicht is verstoord, je handen of vingers tintelen, je ervaart krachtverlies of spraakstoornissen. Een aura ontstaat meestal geleidelijk en duurt gemiddeld tien minuten tot een uur. De verschijnselen verdwijnen wanneer de hoofdpijn komt opzetten.

3. Hoofdpijnfase

Dit is de fase van de bonzende hoofdpijn. Bij veel mensen gecombineerd met misselijkheid en braken, diarree, plus overgevoeligheid voor licht, geluid en geuren. Deze fase kan 4 uur duren, maar ook 3 etmalen.

4 Herstelfase

De hoofdpijn neemt af. Vaak val je nu in slaap en word je later wakker zonder of met slechts lichte hoofdpijn. Veel mensen zijn dan nog een paar dagen snel vermoeid en licht geprikkeld. Het duurt gemiddeld één tot twee dagen voor je helemaal hersteld bent van een migraineaanval.