Migraine

Alles over migraine hoofdpijn

Alles over migraine
Migraine is een veel voorkomende vorm van ernstige hoofdpijn op basis van een hersenziekte. Het heeft daardoor een sterk negatieve invloed heeft op het leven van mensen die er aan lijden. Iedere dag hebben zo’n 70.000 Nederlanders een migraineaanval en de meeste kunnen dan niet naar behoren functioneren. Bij vrouwen komt het drie keer zoveel voor dan bij mannen. Het staat voor hen op de tweede plaats van meest invaliderende ziektes te wereld. Als je migraine hebt, moet je ermee naar de huisarts. Een migraineaanval is erg pijnlijk en komt altijd ongelegen. Als de aanvallen regelmatig voorkomen heeft dat invloed op de werkprestaties en leidt dat ook tot problemen met het onderhouden van sociale contacten. Ook sportbeoefening komt er soms door in het gedrang.

Oorzaken van spanningshoofdpijn
Over de exacte oorzaak van migraine is nog verbazend weinig bekend. Veel mensen denken dat het ‘iets psychisch’ is, maar dat is echt onzin. We weten zeker dat migraine een ziekte van de hersenen is. Je hersenstam wordt ontregeld, en dat zorgt ervoor dat je een migraineaanval krijgt. Hoe en waarom precies, dat is helaas nog onduidelijk. Wel weten we dat migrainepatiënten (over)gevoelig kunnen zijn voor bepaalde prikkels, en dat het per patiënt kan verschillen welke prikkels dit zijn. Erfelijke aanleg speelt een belangrijke rol, en bij vrouwen de maandelijkse hormoonschommelingen.

Kenmerken van migraine
Iemand die een migraineaanval heeft, voelt zich enkele uren tot enkele dagen ziek. Naast hevige hoofdpijn komen ook misselijkheid en braken vaak voor. De hoofdpijn zit meestal aan één kant van het hoofd en wordt als kloppend of bonzend ervaren. Pijn aan beide kanten van het hoofd komt ook voor en soms kan, bij eenzijdige hoofdpijn, de pijn tijdens een aanval van kant wisselen. Dikwijls is iemand tijdens een aanval overgevoelig voor licht, geluid of reuk.

Medicijnen en behandeling bij migraine
Helaas is migraine niet te genezen, maar gelukkig zijn er steeds betere medicijnen. De behandeling van migraine is gebaseerd op 3 uitgangspunten:
  • het vermijden van uitlokkende factoren
  • het verminderen van hoofdpijn tijdens een aanval
  • het voorkomen van nieuwe aanvallen (preventie).

Wanneer je last hebt van stijve nek- en schouderspieren dan kan fysiotherapie helpen. Naast het weghalen van de spaninnings en houdingscomponenten is het belangrijk om  bewust te leren ontspannen. Ontspanningstraining kan nuttig zijn, omdat het je kan helpen de gevolgen van stress te verminderen. Stress is níet de oorzaak van migraine, maar kan wel een uitlokkende factor (trigger) zijn.