Medical taping

Alles over medisch tapen

Medische tape is één van de vele behandelmogelijkheden toegepast door fysiotherapeuten. Het is een onderdeel van uw fysiotherapie behandeling.
Medische tape is een elastische tape die qua elasticiteit overeenkomt met de menselijke huid.

De tape wordt vaak gebruikt als er sprake is van drukverhoging door vocht in een gewricht of spier. Door de tape ontstaat een soort ‘liftende werking’ op de huid, waardoor er drukvermindering en daardoor meestal ook pijnvermindering plaatsvindt. Het grote voordeel van medische tape is dat de tape het natuurlijk herstel niet belemmert, maar juist ondersteund.

Toepassingen van medische tape
Medische tape kan voor vele blessures en ongemakken toegepast worden. Bijvoorbeeld bij ongemakken in de schouders, nek, rug, ribben, armen en benen.

Torso
Medische tape kan gebruikt worden voor de volgende onderdelen van het lichaam:
  • Schouderklachten
  • Lage rugklachten
  • Gekneusde ribben
  • Nekklachten
  • Armen
Medische tape kan gebruikt worden voor de volgende onderdelen van het de armen:
  • Golfarm
  • Tennisarm
  • Klachten aan de duim
  • Benen
Medische tape kan gebruikt worden voor de volgende onderdelen van de benen:
  • Knieklachten
  • Enkelklachten
  • Heupklachten
  • Voorste kruisband
  • Heupklachten
Medical taping bij hooikorts
De resultaten van de Medical Taping bij hooikoortsklachten lijken positief. Dat is fijn voor veel mensen die last hebben van hooikoorts.

Hooikoorts is een soort overreactie van het afweermechanisme, waardoor de slijmvliezen veel meer slijm gaan produceren. Een verstopte neus/loopneus en niesbuien worden door mensen met hooikoortsklachten genoemd als meest irritante symptomen. Ook jeukende c.q. rode ogen, benauwdheid en een jeukend verhemelte zijn veel voorkomende klachten.

Gedacht wordt dat met toepassing van Medical Taping via een externe huidprikkeling reflectoir invloed kan worden uitgeoefend op de bij het innervatiegebied behorende weefselstructuren van ruggenmergsegmenten.

Hoe lang gaat Medical Tape mee?
Medical tape blijft ongeveer 3 tot 10 dagen zitten, afhankelijk van de gebruikte techniek. Als je ingetapet bent kun je eigenlijk alles doen: sporten, douchen en zelfs zwemmen. De tape is zo ontworpen dat het ademt en vocht afvoert, dus het veroorzaakt geen weke huid onder de tape. Uiteraard is het zo, dat intensief gebruik de duur verkort.

Medical Taping in mijn praktijk
Interesse in een behandeling met medische tape in onze praktijk? Laat het mij weten en neem direct contact met mij op.
 Overige Fysiotherapie

Overige diensten